Protos
Aantal | 5 |
---|---|
Serie | 5031-5035 |
FTD01 (prototype heeft nooit dienstgedaan) | |
Fabrikant | Fahrzeugtechnik Dessau, |
Vossloh GmbH | Vossloh GmbH |
Vervoerder | Connexxion |
Inzetgebied | Valleilijn |
Bouwjaar | 2007 |
Indienststelling | 2007 |
Samenstelling | Bk + ABk |
Aantal delen | 2 |
Asindeling | 2’Bo’ + Bo’2′ |
Assen | 8 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Massa | 108 ton |
Lengte over buffers | 54,50 m |
Breedte | 2.820 mm |
Hoogte | 4.580 mm |
Maximumsnelheid | 160 km/h |
Dienstsnelheid | 130 km/h |
Vloerhoogte | 810 mm |
Deuren | 8 |
16 | |
154 | |
Techniek | Techniek |
Stroomsysteem | 1.500 V gelijkstroom |
Voeding | elektrisch |
Vermogen | 1.340 kW (4 x 335 kW) |
Remsysteem | Knorr Bremse computergestuurde luchtdrukrem (op schijfremmen) met direct werkende elektrische remaansturing |
remstand R | remstand R |
automatische lastafremming | automatische lastafremming |
elektrische rem | elektrische rem |
magneetremmen | magneetremmen |
Remopschriften | KB C-el-R-A-E-Mg (D) |
Koppeling | Scharfenberg |
De Protos is een elektrisch treinstel van de Duitse firma Fahrzeugtechnik Dessau (FTD). De elektrische installatie werd door Vossloh Kiepe in Düsseldorf gebouwd.
Algemeen
De trein is gebouwd volgens een modulair concept. De treinen hebben een verlaagde vloer waardoor er een gelijkvloerse instap aanwezig is. Deze vloerhoogte is 810 millimeter hoog. Het eerste treinstel (prototype) verliet in september 2006 de fabriek en werd gepresenteerd op de Duitse beurs InnoTrans 2006. Farhrzeugtechnik Dessau heeft tot op heden slechts zes exemplaren van de Protos verkocht. De productie van de Protos-treinstellen is in 2008 buiten de overname van deze fabriek door de Roemeense Compania de Transport Feroviar Bucuresti S.A. (CTF) gehouden. Daardoor is Connexxion de enige afnemer van de Protos.
Protos in Nederland
Prototype
Volgens de planning zou het prototype FTD01 in 2008 worden omgebouwd als zesde treinstel voor de Valleilijn, waarmee Connexxion over voldoende materieel zou kunnen beschikken om de pendeltrein tussen Amersfoort en Barneveld Noord door te trekken naar Barneveld Centrum. Door perikelen rond het faillissement van Fahrzeugtechnik kon het stel pas in 2010 in eigendom naar Connexxion overgaan. In augustus 2010 vertrok het alsnog naar Dessau, waar CTF een ingrijpende verbouwing zou uitvoeren. Hierbij zouden de draaistellen worden omgedraaid om de asindeling Bo’2’+2’Bo’, die slechte rijeigenschappen opleverde, te veranderen in 2’Bo’+Bo’2′ conform de 5031-5035. In de tussentijd huurde Connexxion een treinstel van de NS. De indienststelling van het prototype, dat treinstelnummer 5036 zou krijgen, was gepland in september 2011. Omdat de FTD01 niet kwam en nooit zal komen, heeft Connexxion eind 2011 de overeenkomst met CTF verbroken en in plaats daarvan bij Stadler Rail een GTW gekocht.
Serie
Connexxion heeft, na geslaagde proefritten met het prototype FTD01, als eerste en als enige vijf Protos-treinstellen besteld voor de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. De treinstellen zijn genummerd in de 5000-serie waarin ook de Utrechtse sneltrams (5001-5027) zijn ondergebracht en hebben de nummers 5031 t/m 5035 gekregen. Vanaf 23 september 2007 werden ze ingezet in de reizigersdienst. Oorspronkelijk hadden alle vijf treinstellen per 1 september 2007 in dienst moeten zijn, maar de bouw liep vertraging op. Connexxion heeft als eerste vervoerbedrijf in Nederland een voertuig voorzien van een aparte ruimte voor jongeren, toepasselijk genaamd Dance Vallei. Een stiltezone is ook aanwezig, deze fungeert tevens als een afdeling eerste klas. Een wc is niet aanwezig in dit treinstel.
Doordat de materieelpositie met vijf Protos-stellen en de ene GTW te krap is voor het steeds stijgende vervoer op de Valleilijn, heeft Connexxion drie extra treinstellen nodig. Hierbij is aangekondigd dat die toch weer van het type Protos zullen zijn. Vanwege het opnieuw failliet gaan van FTD gaat dit toch niet door. In plaats daarvan zullen er 2 treinstellen type FLIRT van Stadler worden geleverd, en gaat het GTW-stel van Connexxion naar Arriva .
Onderhoud
De treinstellen van de Valleilijn worden in eigen beheer technisch onderhouden in Amersfoort.
Inzet
De treinstellen worden in 2016 ingezet op de volgende treinseries:
Serie | Treinsoort | Route | Bijzonderheden |
---|---|---|---|
31300 | Stoptrein (Connexxion) | Amersfoort – Barneveld Centrum – Ede-Wageningen | Onderdeel van de Valleilijn. |
31400 | Stoptrein (Connexxion) | Amersfoort – Barneveld Centrum – Barneveld Zuid | Onderdeel van de Valleilijn. |
Baknummers (UIC), afleveringsdata en indienststellingen
Treinstelnummer | mB-bak | mAB-bak | Aflevering | Naam |
---|---|---|---|---|
5031 | 94 84 4811 003-1 | 94 84 4812 002-2 | 26 juli 2007 | Henk Lambooij |
5032 | 94 84 4811 004-9 | 94 84 4812 003-0 | 26 augustus 2007 | |
5033 | 94 84 4811 005-6 | 94 84 4812 004-8 | 25 september 2007 | Hans van Daalen |
5034 | 94 84 4811 002-3 | 94 84 4812 005-5 | 3 november 2007 | |
5035 | 94 84 4811 006-4 | 94 84 4812 006-3 | 25 november 2007 | Marijke van Haaren |