NS 200-300
Exploitant | NS |
---|---|
Aantal | 169 |
Nummering | 201-369 |
Fabrikant | 201-280, 307-369: Werkspoor Amsterdam; 281-306: Centrale werkplaats Zwolle; |
Elektrische installatie: Heemaf, Smit | Elektrische installatie: Heemaf, Smit |
In dienst | 1934-1940, 1949-1951 |
Asindeling | Bo |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Massa | 21 ton |
Aslast | 10,5 ton |
Lengte over buffers | 7220 mm |
Radstand | 3.200 mm |
Maximumsnelheid | 60 km/h |
Aandrijving | Diesel |
Overbrenging | Mechanisch |
Vermogen | 72 pk |
sinds 1960: 82 kg | sinds 1960: 82 kg |
Tractiemotoren | Sik: GT4x150 |
sinds 1960: R 513 | sinds 1960: R 513 |
Serie 201-369
De serie 201-369 is een grotere en sterkere uitvoering van de locomotor. Zij werden in dienst gesteld tussen 1934 en 1951. Aanvankelijk waren zij groen geschilderd, vanaf de jaren zeventig werd dit de geel-grijze NS-huisstijl. Anno 2008 zijn vrijwel alle locomotoren buiten gebruik gesteld omdat ze volgens de Arbonormen onveilig zouden zijn, wegens het ontbreken van een goede dodemansinstallatie. Er zijn nog wel enkele exemplaren bij museumorganisaties in gebruik.