Mat'35

Type El2
ElD2
Aantal El2: 4
ElD2: 4
Serie 1935:
El2: mBC 9501-9503,
mBC 9507,
mC 9601-9604
ElD2: mBC 9504-9506,
mBC 9508,
mCD 9701-9704
1938: 1938:
El2: 201-203, 207
ElD2: 204-206, 208
Fabrikant El2: Beijnes (201-203, Ck 207)
Allan (BCk 207)
ElD2: Werkspoor (204-206)
Allan (208)
Vervoerder NS
Bouwjaar 1935
Indienststelling 1935
Uit dienst 1958-1962
Samenstelling El2: mBC + mC
Later: BCk + Ck
ElD2: mBC + mCD
Later: BCk + CDk
Asindeling Bo’2’Bo’
Assen 6
Spoorwijdte 1435 mm
Massa El2: 78 ton
ElD2: 76 ton ElD2: 76 ton
Lengte over buffers 44.100 mm
Dienstsnelheid El2: 125 km/h
ElD2: 125 km/h
Deuren 16
Aantal zitplaatsen El2: 2e klasse: 18
3e klasse: 120
ElD2: 2e klasse: 18
3e klasse: 96
Techniek Techniek
Stroomsysteem 1,5 kV gelijkspanning
Vermogen 732 kW

Mat ’35 (voluit: Materieel ’35), is de naam van elektrisch stroomlijnmaterieel voor personenvervoer, zoals door de Nederlandse Spoorwegen aangeschaft in 1935.

De naam is, zoals bij een aantal andere series, afgeleid van het jaar waarin het materieel ontworpen en besteld werd. De vorm was gebaseerd op die van de dieselelektrische treinstellen van het type Mat ’34, ook wel bekend als Diesel-drie.

De serie bestond uit een voorserie van acht tweewagenstellen voor de lijn Hoek van Holland – Rotterdam (in dienst eind 1935) en een aantal vervolgseries, die geleverd werden als Mat ’36. Door de elektrische en pneumatische verbindingen in de Scharfenbergkoppelingen konden de stellen in treinschakeling rijden met de latere treinstellen Mat ’36, Mat ’40, Mat ’46 en Mat ’54.

Na de Tweede Wereldoorlog deden de zes overgebleven treinstellen (twee zijn er in de oorlog verloren gegaan) voornamelijk dienst op de Hofpleinlijn Den Haag HS – Rotterdam Hofplein, totdat zij werden vervangen door Mat ’64 in de jaren zestig. Hierop werden de treinen afgevoerd en gesloopt.

Maak jouw eigen website met JouwWeb