Mat'35
Type | El2 |
---|---|
ElD2 | |
Aantal | El2: 4 |
ElD2: 4 | |
Serie | 1935: |
El2: mBC 9501-9503, | |
mBC 9507, | |
mC 9601-9604 | |
ElD2: mBC 9504-9506, | |
mBC 9508, | |
mCD 9701-9704 | |
1938: | 1938: |
El2: 201-203, 207 | |
ElD2: 204-206, 208 | |
Fabrikant | El2: Beijnes (201-203, Ck 207) |
Allan (BCk 207) | |
ElD2: Werkspoor (204-206) | |
Allan (208) | |
Vervoerder | NS |
Bouwjaar | 1935 |
Indienststelling | 1935 |
Uit dienst | 1958-1962 |
Samenstelling | El2: mBC + mC |
Later: BCk + Ck | |
ElD2: mBC + mCD | |
Later: BCk + CDk | |
Asindeling | Bo’2’Bo’ |
Assen | 6 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Massa | El2: 78 ton |
ElD2: 76 ton | ElD2: 76 ton |
Lengte over buffers | 44.100 mm |
Dienstsnelheid | El2: 125 km/h |
ElD2: 125 km/h | |
Deuren | 16 |
Aantal zitplaatsen | El2: 2e klasse: 18 |
3e klasse: 120 | |
ElD2: 2e klasse: 18 | |
3e klasse: 96 | |
Techniek | Techniek |
Stroomsysteem | 1,5 kV gelijkspanning |
Vermogen | 732 kW |
Mat ’35 (voluit: Materieel ’35), is de naam van elektrisch stroomlijnmaterieel voor personenvervoer, zoals door de Nederlandse Spoorwegen aangeschaft in 1935.
De naam is, zoals bij een aantal andere series, afgeleid van het jaar waarin het materieel ontworpen en besteld werd. De vorm was gebaseerd op die van de dieselelektrische treinstellen van het type Mat ’34, ook wel bekend als Diesel-drie.
De serie bestond uit een voorserie van acht tweewagenstellen voor de lijn Hoek van Holland – Rotterdam (in dienst eind 1935) en een aantal vervolgseries, die geleverd werden als Mat ’36. Door de elektrische en pneumatische verbindingen in de Scharfenbergkoppelingen konden de stellen in treinschakeling rijden met de latere treinstellen Mat ’36, Mat ’40, Mat ’46 en Mat ’54.
Na de Tweede Wereldoorlog deden de zes overgebleven treinstellen (twee zijn er in de oorlog verloren gegaan) voornamelijk dienst op de Hofpleinlijn Den Haag HS – Rotterdam Hofplein, totdat zij werden vervangen door Mat ’64 in de jaren zestig. Hierop werden de treinen afgevoerd en gesloopt.