NS 100

Exploitant NS
Aantal 52
Nummering 101, 102, 103-152
Fabrikant Schwartzkopff Berlijn;
In dienst 1927, 1929
Asindeling A-A
Spoorwijdte 1435 mm
Massa 8,5 ton (101)
12,5 ton (102-152) 12,5 ton (102-152)
Aslast 6,25 ton
Lengte over buffers 5000 mm (101)
5780 mm (102-152) 5780 mm (102-152)
Radstand 2200 mm (101)
2500 mm (102) 2500 mm (102)
2464-2524 mm (103-152) 2464-2524 mm (103-152)
Maximumsnelheid 10 km/h (101)
30 km/h (102-152) 30 km/h (102-152)
Aandrijving Benzine
Overbrenging Mechanisch
Vermogen 20 pk (101)
30 pk (102) 30 pk (102)
50 pk (103-152) 50 pk (103-152)
Tractiemotoren

Proeflocomotor 101

In 1927 richtte de NS zich tot de locomotieffabriek L. Schwartzkopff in Berlijn, die locomotor 101 bouwde. De locomotor kreeg nummer 101 en had een degelijke constructie.

Proeflocomotor 102

Twee jaar later werd nog een locomotor gebouwd. Deze had een grotere radstand en een afdakje voor de rangeerder. Ook had deze locomotor een sterkere benzinemotor van 50 pk. Deze loc heeft dienstgedaan bij de NS van 1929 tot 1938 en van 1944 tot 1947.

Serie 103-152

Omdat men tevreden was over de 102 werd een serie van 17 stuks besteld bij Berliner Maschinebau A.G. in Berlijn. Deze 17 werden in 1930 gebouwd. Een jaar later werden nogmaals 11 stuks gebouwd, ditmaal door Werkspoor in Amsterdam. In 1932 bouwde deze onderneming nogmaals 22 locomotoren, die een sterkere motor hadden. Na de instroom van de nieuwere locomotoren uit de 200- en 300-serie werden deze locomotoren minder gebruikt. Ze werden de laatste jaren vooral gebruikt voor seizoensgebonden rangeerwerk, zoals het verplaatsen van bietenwagens. In 1948 ging de laatste buiten dienst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb