Arriva FLIRT
Product | Elektrisch treinstel |
---|---|
Type | Flirt 3 |
Aantal | 2-delig: 15 (II) |
3-delig: 13 (III) | |
+ 8 multicourant (IIImc) | |
Fabrikant | Stadler Rail |
Exploitant | Arriva |
Inzetgebied | Limburg |
Spoorwegnet | Nederland |
Lijn(en) | Maastricht Randwyck – Heerlen, Maastricht Randwyck- Roermond, Sittard – Kerkrade Centrum |
Bouwjaar | 2016 |
Indienststelling | 11 december 2016 |
Aantal delen | II = 2 en III = 3 |
Asindeling | IIImc = Bo’2’2’Bo’ |
Assen | II = 6 en III = 8 |
Spoorwijdte | 1435 mm |
Massa | 94 ton |
Lengte over buffers | 45,70 m |
Breedte | 2.820 mm |
Hoogte | 4.120 mm |
Maximumsnelheid | 160 km/h |
Dienstsnelheid | 140 km/h |
Deuren | II: 4 per zijde |
III: 5 per zijde | |
IIImc: 3 per zijde | |
Deurbreedte | 1300 mm |
Aantal zitplaatsen | 104 |
Aantal klapzittingen | 12 |
Techniek | Techniek |
Stroomsysteem | = 1.500 V |
= 3.000 V (IIImc) | |
~ 15 kV 16,7 Hz (IIImc) | |
Vermogen | 3.000 kW (IIImc) |
Trekkracht | 200 kN (IIImc) |
Treinbeïnvloeding | ATB-NG |
Treinradio | GSM-R |
Remsysteem | Dako |
Remopschriften | DK-R-A-E-Mg |
Koppeling | Scharfenbergkoppeling |
De Arriva Flirt is een elektrisch aangedreven type treinstel van Arriva. De treinstellen worden gebouwd door de Zwitserse treinbouwer Stadler Rail en zijn gebaseerd op het Flirt 3-platform van dit bedrijf. De treinen zijn besteld voor het regionale treinvervoer in Limburg. Deze concessie loopt van 2016 tot 2031.
De Flirt (acroniem voor Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug) wordt gekenmerkt door een ruim interieur. Dit wordt onder andere gerealiseerd door het gebruik van jacobsdraaistellen gecombineerd met brede open bakovergangen en een lage vloer. De lage vloer in combinatie met een uitschuifbare treeplank maakt het treinstel gemakkelijk toegankelijk voor personen met een fysieke beperking. Door het lage gewicht van het treinstel in combinatie met een hoog aanzetkoppel is het vooral geschikt voor treindiensten met veel stops en korte haltetijden.teding
- Op 3 november 2014 werd bekendgemaakt dat drie vervoerders zich hadden ingeschreven voor de Limburgse concessie: Abellio, Arriva en Veolia.
- Op 10 februari 2015 werd bekend dat Abellio het vervoer mag exploiteren in de Concessie Limburg.
- Op 28 april 2015 werd bekend dat Abellio fouten had gemaakt in de aanbestedingsprocedure door onrechtmatig informatie van een oud-medewerker van Veolia te gebruiken. De provincie Limburg besloot hierop de gunning van de concessie aan Abellio op te schorten en de toekomstopties te onderzoeken.
- Op 2 juni 2015 werd bekend dat de provincie Limburg nu overgaat tot het gunnen van de concessie aan Arriva.
Ontwerp en bouw
De Flirt-treinstellen bestaan uit twee of drie rijtuigen die bij de bakovergangen opgelegd zijn op Jacobsdraaistellen. Vrij zicht door het gehele treinstel en de aanwezigheid van camera’s bevorderen het gevoel van veiligheid bij de reizigers. De vloerhoogte is met 780 mm precies gelijk aan de hoogte van de meeste perrons.
De treinstellen worden voorzien van ATB-NG. Dit beveiligingssysteem kan ook overweg met ATB-EG.
De treinstellen zijn technisch voorzien om in de toekomst een drielandentreindienst te rijden tussen Luik en Aken rijden via Maastricht en Heerlen. Hiervoor moet eerst de spoorlijn tussen Heerlen en Herzogenrath geëlektrificeerd en verdubbeld zijn.
Vanaf 2020, als de Maaslijn geëlektrificeerd is, gaat de Flirt ook tussen Roermond, Venlo en Nijmegen rijden.
Inzet
De lijnen waar de nieuwe treinen (Flirt) sinds dienstregeling 2017 rijden zijn:
Serie | Treinsoort | Route | Bijzonderheden |
---|---|---|---|
32000S4 | Stoptrein (Arriva) | Maastricht Randwyck – Maastricht – Heerlen | |
32100S5 | Sneltrein (Arriva) | Maastricht Randwyck – Maastricht – Heerlen | |
32400S2 | Stoptrein (Arriva) | Maastricht Randwyck – Maastricht – Sittard – Roermond |
Namen
Stelnummer | Naam | Treintype | Opmerking |
---|---|---|---|
450 | Kasteel Hoensbroek | Stadler FLIRT3 | |
451 | De Groote Peel | Stadler FLIRT3 | |
452 | De Cauberg | Stadler FLIRT3 | |
453 | Abdij Rolduc | Stadler FLIRT3 | |
454 | Nog niet bekend | Stadler FLIRT3 | |
455 | Het Geuldal | Stadler FLIRT3 | |
456 | Amerikaanse Begraafplaats Margraten | Stadler FLIRT3 | |
457 | Het Witte Stadje | Stadler FLIRT3 | |
458 | ’t Jaomerdal | Stadler FLIRT3 | |
459 | Kasteel Arcen | Stadler FLIRT3 | Raakte op 23 december 2016 in botsing met een NS FLIRT. |
460 | Pinkpop | Stadler FLIRT3 | |
461 | Mestreech | Stadler FLIRT3 | |
462 | Nog niet bekend | Stadler FLIRT3 | |
463 | Bonnefantenmuseum | Stadler FLIRT3 | |
464 | Nog niet bekend | Stadler FLIRT3 | 464 |