NS 2000

Aantal 18
Nummering 601-619
later: 2001-2018
Fabrikant Whitcomb Locomotive Works
In dienst 1946
Uit dienst 1958-1960
Asindeling Bo’Bo’
Spoorwijdte 1435 mm
Massa 63 ton
Lengte over buffers 13,1 m
Maximumsnelheid 75 km/u
Aandrijving dieselelektrisch
Vermogen 600 pk
Motorfabrikant Whitcomb, later Thomassen
Treinbeïnvloeding geen

De NS-locserie 2000 is een dieselelektrische locomotief die tussen 1946 en 1960 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.

Met de komst van het Amerikaanse leger naar Europa in de Tweede Wereldoorlog kwamen er ook Amerikaanse diesellocs mee. Hieronder waren vierassige locomotieven gebouwd door de Whitcomb Locomotive Works van het type 65-DE-19A, met motoren van de Buda Company. In 1943-1944 werden er voor het US Army Transportation Corps meer dan honderd naar Europa verscheept.

Na het einde van de oorlog werd een groot aantal op een legerdump in Parijs verkocht. De NS kocht hiervan twintig exemplaren die in 1946 in Nederland arriveerden. Een werd onderdelenleverancier en de overigen kregen de nummers 601-619. In 1946-’47 werden er elf in dienst gesteld en in het volgende jaar nog eens zeven. De locs werden vanuit depot Zwolle ingezet voor goederentreinen in het oosten des lands. Ze waren vanaf 1946 actief in het vervoer van olietreinen van Schoonebeek naar Zwolle, maar doordat de olietreinen steeds zwaarder werden werd deze taak vanaf 1947 tijdelijk overgenomen door stoomlocs uit de serie NS 3400. Vanaf 1953 werden de olietreinen opnieuw door deze serie gereden, maar nu door twee locs. Omdat de 2000-en niet beschikten over een installatie voor treinschakeling gebeurde dat in voorspan, waarbij iedere loc wordt bediend door een machinist.

Omdat er veel problemen waren met defecte motoren werden deze vervangen door Nederlandse motoren. In 1953 werden er Thomassen-motoren van een ontwerp uit 1940 ingebouwd. Voor deze verbouwing werden de locs in 2001-2018 vernummerd, de overgebleven loc werd afgevoerd.

Buitendienststelling

In 1955 verhuisden zij naar depot Amsterdam Watergraafsmeer. Toen er enkele jaren later voldoende 2200-en beschikbaar waren werden de 2000-en in 1958 en 1960 afgevoerd. Er zijn geen locs in Nederland bewaard gebleven. Ze zijn groen in dienst gekomen en gingen groen uit dienst. In de Verenigde Staten bevinden zich nog enkele locomotieven van dit type bij onder meer Wanamaker, Kempton and Southern Railroad. Ook zijn er nog een aantal exemplaren actief in Italië bij de FS onder de serienamen Ne 120 en D 143.

Crowdfunding

De vrijwilligers van Stoomtrein Goes – Borsele zijn een crowdfunding actie gestart om een “NS 2000” diesel locomotief uit Amerika naar Nederland te halen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb