In Nederland wordt verstaan onder het nachtnet: enkele lijnen waar ’s nachts treinen rijden. De nachttreinen in Nederland zijn geen slaaptreinen. De reistijden zijn daar te kort voor.

Geschiedenis

De nachttreinen rijden sinds mei 1986 op het traject Rotterdam – Schiedam – Delft – Den Haag Centraal (hier werd gekeerd) – Leiden – Schiphol – Amsterdam – Naarden-Bussum – Hilversum – Utrecht. De reden van de instelling van het nachtnet was de aansluiting van Schiphol op Amsterdam Centraal. In eerste instantie was de gedachte om ten behoeve van vroege en late luchtreizigers extra vroege en late treinen te laten rijden maar al spoedig besloot men de gehele nacht elk uur een trein te laten rijden. Het nachtnet werd als proef voor 3 jaar ingevoerd. Oadreizen had plannen om in aansluiting op de nachttreinen naar allerlei andere bestemmingen te rijden maar dat ging niet door. Al snel verdwenen de stop in Schiedam en de verbinding met Naarden-Bussum en Hilversum en reed men rechtstreeks naar Utrecht. Na 3 jaar werd de proef als geslaagd beschouwd en werd het nachtnet definitief.

In december 2007 kwamen Rotterdam–Eindhoven en Utrecht–Eindhoven erbij (sommige ritten Utrecht–’s-Hertogenbosch werden in de nacht van donderdag op vrijdag door bussen gereden). In december 2008 werd Rotterdam–Gouda–Utrecht toegevoegd en gingen de randstadtreinen via Den Haag HS rijden.

De ritten Tilburg – ‘s-Hertogenbosch werden in december 2010 wegens gebrek aan voldoende animo voor korte tijd afgeschaft. Per 8 april 2011 rijden de nachttreinen weer.

Netwerk

In de Randstad rijdt iedere nacht ieder uur een nachtnettrein op de route Rotterdam Centraal – Delft – Den Haag Hollands Spoor – Leiden Centraal – Schiphol – Amsterdam Centraal – Utrecht Centraal.

In de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag rijden ook ieder uur tot 2 uur treinen op de volgende routes:

  • de dagelijkse Randstadroute wordt aan de beide uiteinden verlengd: Rotterdam Centraal – Dordrecht – Breda – Tilburg – Eindhoven en Utrecht Centraal –’s-Hertogenbosch – Eindhoven.
  • van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal via Gouda.

In de nacht van zaterdag op zondag rijdt er een nachttrein Amsterdam Centraal – Utrecht Centraal – Driebergen-Zeist – Veenendaal-De Klomp – Ede-Wageningen – Arnhem – Elst – Nijmegen. In Arnhem sluit deze trein aan op de nachtstoptrein van Arriva naar Doetinchem.

Overzicht:

SERIE TREINSOORT ROUTE BIJZONDERHEDEN
1400 Intercity Utrecht Centraal – Amsterdam Centraal – Amsterdam Bijlmer ArenA – Schiphol Airport – Leiden Centraal – Den Haag HS – Delft – Rotterdam Centraal Nachtnet. De treinserie 21400 voor de trajectverlengingen Rotterdam Centraal – Eindhoven en Utrecht Centraal – Eindhoven rijden uitsluitend in de nachten volgend op vrijdag en zaterdag. In het eerste deel van de nachten volgend op woensdag en donderdag stopt de trein in Gouda in plaats van Delft. Daarnaast worden bussen ingezet op het traject Rotterdam Centraal – Delft – Den Haag HS.
1452 Intercity Utrecht Centraal – Gouda – Rotterdam Centraal Nachtnet. Rijdt van Utrecht Centraal naar Rotterdam Centraal via Gouda, 1x per nacht in de nachten volgend op vrijdag en zaterdag.
21400 Intercity Eindhoven – ‘s-Hertogenbosch – Utrecht Centraal; Rotterdam Centraal – Dordrecht – Breda – Tilburg – Eindhoven Nachtnet. Rijdt alleen in de nachten volgend op vrijdag en zaterdag.
22400 Intercity Utrecht Centraal – Amersfoort Nachtnet. Rijdt alleen in de nachten volgend op vrijdag en zaterdag.
23400 Intercity Utrecht Centraal – Driebergen-Zeist – Veenendaal-De Klomp – Ede-Wageningen – Arnhem Centraal – Elst – Nijmegen Nachtnet. Rijdt alleen in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag in de richting van Nijmegen.

Enschede-Schiphol

Na een succesvolle proef in 2009 reed de zomernachttrein Enschede – Schiphol in 2010 weer . Vanaf dienstregeling 2011 is deze serie geschrapt.

SERIE TREINSOORT ROUTE BIJZONDERHEDEN
2470 Intercity Schiphol Airport – Utrecht Centraal – Amersfoort – Apeldoorn – Deventer – Almelo – Hengelo – Enschede Nachtnet. Rijdt alleen in juli en augustus eenmaal per nacht.

Stremmingen

Vrij veel treindiensten worden planmatig langdurig omgeleid en/of deels vervangen door busdiensten wegens onderhoud. Daar staat tegenover dat men een aantal nachten per week ook in Gouda kan in- en uitstappen en in de nacht van dinsdag op woensdag ook in Amsterdam Bijlmer-Arena.

Plannen en wensen

Op 21 augustus 2008 startte DWARS Maastricht een burgerinitiatief onder de naam NachtOVLimburg.nl voor nachttreinen en nachtbussen in Zuid-Limburg.

De SP is samen met ROOD, jong in de SP vanaf begin 2009 actief om ook Noord-Holland aan te sluiten op het nachtnet. Deze zou dan moeten gaan rijden tussen Amsterdam, Zaandam, Alkmaar en Haarlem. In 2017 komt er daadwerkelijk een nachttrein tussen Amsterdam en Haarlem

In Gelderland zet het platform Nachtnet KAN zich, onder leiding van DWARS Nijmegen, in om Arnhem en Nijmegen aangesloten te krijgen op het nachtnet. Deze verbinding zou direct naar Utrecht of via ‘s-Hertogenbosch moeten gaan lopen. De gemeenteraden van Arnhem en Nijmegen hebben zich in respectievelijk februari en maart 2009 al uitgesproken voor aansluiting op het nachtnet. In 2015 worden Arnhem en Nijmegen aangesloten op het nachtnet.

De provincie Noord-Brabant is van plan de nachttreinen daar (in het weekend) vanaf 9 juni 2013 weer tot vier uur ’s nachts te laten rijden in plaats van tot twee uur.

Het huidige nachtnet tussen Rotterdam-Den Haag-Leiden-Schiphol-Amsterdam-Utrecht wordt vastgelegd in de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet.

De Tweede Kamer heeft de regering in een motie verzocht om in de hoofdrailnetconcessie nachttreinen op te nemen tussen de Randstad en Brabant, aansluitend aan de nachttreinen in de Randstad, ten minste in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag, waarvan de laatste treinen uit Rotterdam respectievelijk Utrecht vertrekken om ca. 02.00 uur.

Aanvullend nachtvervoer

Op diverse stations aan het nachtnet kan overgestapt worden van en naar zowel lokale als interlokale nachtbussen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb